Ieder half jaar op controle bij de tandarts
Algemene tandheelkunde is alles wat de tandarts voor je doet tijdens of na de controle. De meeste mensen gaan twee keer per jaar voor controle naar de tandarts. Dat is ook wat wij adviseren, want zo ben je er op tijd bij als er iets met je gebit is. Hét recept om lang plezier te hebben van een mooi gebit.
Is tandartscontrole verplicht?
Hoewel het advies is om halfjaarlijkse op controle te komen, kan het zijn dat de tandarts je een ander aantal controle-afspraken adviseert. Iedereen heeft een ander gebit. Dus afwijken van de standaard kan, als je tandarts dat voorstelt. Het is niet verplicht, maar wel belangrijk om uw tanden lang mooi te houden.
Dit controleren we
Tijdens de controle kijken we of je tandvlees gezond is en controleren we je gebit onder andere op gaatjes. Als de tandarts ziet dat het nodig is, verwijst hij je naar een specialist. Bijvoorbeeld een collega die alles weet van tandvleesontsteking of beugels.
Ook als je een prothese draagt
Een gebitsprothese (kunstgebit) moet ook regelmatig gecontroleerd worden. Bij een controle onderzoeken we of het gebit nog in orde is en of het nog goed past op je kaak. Ook wordt de mondgezondheid gecontroleerd.
Dit hoort ook bij algemene tandheelkunde
- Tanden en kiezen trekken (extractie);
- Gaatje vullen;
- Kroon- en brugwerk;
- Wortelkanaalbehandeling (endodontologie);
- Sealen;
- Slechte adem (halitose);
- Tandvleesontsteking.


